Rehabilitacja ostrogi piętowej

rehabilitacja ostrogi piętowej
4.9 (97.91%) 67 votes

Gabinety ortopedów bardzo często odwiedzane są przez pacjentów, którzy skarżą się na miejscowy, silny ból w pięcie. Dolegliwością tą okazuje się zazwyczaj ostroga piętowa, która wymaga możliwie najszybszego podjęcia odpowiedniej terapii. Oprócz środków farmaceutycznych czy wykorzystania możliwości z zakresu fizykoterapii, ważną rolę odgrywa także rehabilitacja ostrogi piętowej.

Czym jest ostroga piętowa

Ostroga piętowa jest kostną naroślą, będącą skutkiem stanu zapalnego w rozcięgnie podeszwowym.

Zwyrodnienie najczęściej powstaje w wyniku:

  • noszenia nieodpowiednich butów;
  • nadwagi albo otyłości;
  • częstego przeciążania stopy (intensywna aktywność fizyczna, stojący tryb pracy);
  • uszkodzeń, urazów, kontuzji;
  • podeszłego wieku pacjenta.

Rozpoznanie i rehabilitacja ostrogi piętowej

Ból, który pojawia się przy zwyrodnieniu, początkowo towarzyszy jedynie momentom aktywności fizycznej (chodzenie, bieganie itp.), jednak później zmienia się jego częstotliwość – pacjent odczuwa go nieustannie. Wizyta u ortopedy ma na celu przeprowadzenie odpowiednich badań i postawienie właściwej diagnozy.

Jeśli lekarz potwierdzi, że pojawiła się w stopie ostroga piętowa rehabilitacja powinna rozpocząć się jak najszybciej, stanowiąc uzupełnienie farmakoterapii. Polega ona na wykonywaniu ćwiczeń, zarówno pod nadzorem fizjoterapeuty, jak i regularnym powtarzaniu ich samodzielnie, każdego dnia, w domu. Rehabilitacja ostrogi piętowej pozwala na poprawę krążenia, zminimalizowanie stanu zapalnego, uruchomienie stawów, przez co stopa powoli wraca do formy, a pacjent przestaje odczuwać ból i możliwe staje się jego normalne funkcjonowanie w życiu codziennym. Rodzaj ćwiczeń dostosowany jest przez fizjoterapeutę do ogólnego stanu pacjenta, jego wieku, sprawności itp., a także do tego, jak bardzo zwyrodnienie jest zaawansowane.

Jak przebiega rehabilitacja ostrogi piętowej

Rehabilitacja ostrogi piętowej to głównie ćwiczenia, polegające na rozciąganiu rozcięgna i mięśni w łydce (np. zginanie i prostowanie oraz robienie okrążeń w prawo i lewo stopą, będąc w pozycji siedzącej) oraz na wykonywaniu masażu (np. za pomocą piłki lub butelki, które umieszcza się pod stopą i przesuwa w kierunku palce-pięta). Szczegółowe opisy i instrukcje powinny zostać dokładnie zaprezentowane przez specjalistę. Pacjent wszystkie ćwiczenia musi wykonywać w domu ok. 2-3 razy dziennie przez 15 minut. Ważne jest, by nie powodowały one żadnego bólu, a jedynie samo rozciąganie wybranych partii. Do ćwiczeń należy podchodzić, będąc wypoczętym.

Domowa rehabilitacja ostrogi piętowej trwa zazwyczaj kilka tygodni (ok. 8-10). Aby odniosła dobry skutek, trzeba wprowadzić kilka innych zmian. Przede wszystkim buty muszą zostać jak najlepiej dostosowane do budowy stopy, zapewniając wygodę i amortyzację (niedozwolone są np. wysokie obcasy lub zbyt cienka podeszwa).

Wkładki ortopedyczne na ostrogę piętową

W przypadku schorzeń, takich jak ostroga piętowa wkładki ortopedyczne to kolejna rzecz, którą warto zastosować. Akcesoria takie są na tyle miękkie, że minimalizują uciskanie pięty, znacznie poprawiając komfort w trakcie chodzenia. Wielu osobom, cierpiącym na ostrogę piętową, bardzo pomagają również okłady z lodu, które wpływają na pozbycie się zmiany i odczuwanego bólu.

Dobrym dodatkiem do ćwiczeń rehabilitacyjnych będą również inne formy aktywności ruchowej. Z dyscyplin najbardziej korzystne jest pływanie, które nie powoduje przeciążeń pięty, jak ma to miejsce przy np. joggingu czy tenisie. W przypadku problemów z nadmierną masą ciała trzeba także wprowadzić zmiany w zasadach odżywiania. Przy ostrodze piętowej szczególnie zaleca się produkty, które zawierają witaminy, kwasy omega-3, potas, wapń, bor i żelazo.

2 Replies to “Rehabilitacja ostrogi piętowej”

  1. Jak już się ktoś zmaga z ostrogą piętową, to rehabilitacja jest najważniejsza. Najważniejsze jest to żeby za szybko jej nie skończyć. Bo jak skończy się ból, to wcale nie znaczy, że jest już po wszystkim i można sobie gratulować. Ja na przykład nauczyłem się masować stopy. W każdy dzień, treningowy czy nietreningowy, warto zrobić sobie masaż stóp żeby pobudzić krążenie, które jest dla nich wręcz zbawienne.

  2. Wszystkim się wydaje, że najważniejsza jest stopa, ale tak naprawdę ważna – i to bardzo!!!! – jest też a może nawet przede wszystkim łydka. Mięśnie łydki muszą być jak najbardziej wzmocnione, bo to one odpowiadają za to gdzie będzie największe obciążenie stopy. I wtedy nie będzie potrzebna żadna rehabilitacja.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *